Gebaseerd op de Algemene voorwaarden GGZ van MIND, Consumentenbond en de Nederlandse GGZ uit 2022
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
Zorgaanbieder: de rechtspersoon Mauni GGZ B.V. die zorg verleent binnen het domein van de geestelijke gezondheidszorg.
Cliënt: een natuurlijk persoon die zich tot Mauni GGZ B.V. wendt of heeft gewend om zorg te ontvangen of deze reeds ontvangen heeft.
Overeenkomst: de behandelovereenkomst al dan niet in combinatie met verblijf.
Zorgverlener: de voor Mauni GGZ B.V. werkzame behandelaar die met de cliënt in het kader van de behandeling persoonlijk contact heeft.
Zorg: behandeling al dan niet in combinatie met verblijf.
Begeleiding: activiteiten gericht op het bevorderen van de zelfredzaamheid en participatie van de cliënt zodat deze zo lang mogelijk in zijn eigen leefomgeving kan blijven.
Behandeling: behandelingen op het gebied van de geneeskunst die worden verricht door een zorgverlener die een geneeskundig beroep of bedrijf uitoefent waarop de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) van toepassing is.
Behandellocatie: de behandelruimte van Mauni GGZ B.V., inclusief wachtkamer, balie of andere ruimtes waar de cliënt als onderdeel van de behandeling gebruik van maakt.
Naastbetrokkene(n): familie, partners, vrienden of andere naasten van de cliënt.
Vertegenwoordiger: de (wettelijk) vertegenwoordiger van de cliënt als bedoeld in het Burgerlijk Wetboek. De vertegenwoordiger treedt in de rechten en plichten van de cliënt uit hoofde van deze algemene voorwaarden voor zover de cliënt wilsonbekwaam is en voor zover de vertegenwoordiger hiertoe is gemachtigd op grond van de wet of door middel van een persoonlijke schriftelijke machtiging door de cliënt.
Behandelplan: een in samenspraak met cliënt opgesteld plan, waarin de diagnose, beperkingen, mogelijkheden en wensen, doelen, actieplan, evaluatie en rapportage aan de orde komen.
Dossier: de zorgverlener heeft de plicht een dossier in te richten met betrekking tot de zorg van de cliënt. In het dossier neemt hij gegevens op over de gezondheid van de cliënt, verrichtingen, verklaringen van de cliënt en bewaart hij de gegevens die noodzakelijk zijn voor een goede hulpverlening.
Kwaliteitsstandaarden: richtlijnen, zorgmodules en zorgstandaarden, die betrekking hebben op het gehele zorgproces en die vastleggen wat goede zorg is.
Incident: een gebeurtenis tijdens het zorgproces die tot schade aan de cliënt, medecliënt of medewerker van de instelling heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) zou kunnen leiden.
Deze Algemene Voorwaarden kunnen slechts worden gewijzigd in overleg tussen de
Nederlandse ggz enerzijds en de Consumentenbond en MIND anderzijds.
De cliënt heeft recht op die informatie die noodzakelijk is om weloverwogen keuzes over de zorg te kunnen maken. Alle informatie die aan de cliënt wordt verstrekt moet naar inhoud, vorm en moment op een voor de cliënt geschikt niveau zijn. De zorgverlener gaat bij de cliënt na of deze de informatie heeft begrepen en of er nog vragen zijn.
De zorgverlener stelt de cliënt, afgestemd op de behoefte en mogelijkheden, informatie ter beschikking. De zorgverlener geeft informatie over:
De overeenkomst tussen de cliënt en Mauni GGZ B.V. komt uitsluitend tot stand indien:
Het behandelplan bevat in ieder geval:
Mauni GGZ B.V. zal alle redelijke medewerking verlenen aan een door de cliënt gewenste second opinion en bespreekt op verzoek van de cliënt de resultaten van de second opinion ook als de cliënt deze heeft gevraagd zonder medewerking van Mauni GGZ B.V.
Als norm voor goed zorgverlenerschap gelden de gedragsregels van de verschillende beroepsgroepen, kwaliteitsstandaarden, normen ontleend aan de laatste stand van de wetenschap en praktijk alsmede algemeen aanvaarde uitgangspunten. Afwijking van protocollen en richtlijnen moet Mauni GGZ B.V. motiveren, aan de cliënt uitleggen en vastleggen in het dossier.
De verzorger voldoet aan kwaliteitsnormen. De verzorger zorgt ervoor dat de cliënt op de hoogte is van de van toepassing zijnde kwaliteitsnormen voor de verstrekte zorg. De verzorger geeft de cliënt informatie over de klachtenprocedure en hoe hij/zij een klacht kan indienen als hij/zij niet tevreden is over de zorg.
De zorgverlener behandelt alle verkregen informatie in de context van de zorgrelatie vertrouwelijk. De zorgverlener mag alleen informatie verstrekken aan derden met de toestemming van de cliënt, tenzij de wet de zorgverlener verplicht of toestaat om dit te doen. De zorgverlener mag informatie bekendmaken aan betrokken partijen als de cliënt schriftelijke toestemming heeft gegeven of als kan worden aangenomen dat de cliënt geen bezwaar zou hebben. De zorgverlener moet de cliënt hierover informeren. De zorgverlener mag informatie bekendmaken aan betrokken partijen als dit nodig is voor het zorgproces en de cliënt redelijkerwijs geen bezwaar kan maken. De zorgverlener moet de cliënt hierover informeren.
Als de cliënt het oneens is met de mening van de zorgverlener, moet de zorgverlener de cliënt informeren over de mogelijkheid om een onafhankelijke mening te verkrijgen. Indien de cliënt een onafhankelijke mening wenst, werkt de zorgverlener hieraan mee en zorgt ervoor dat de cliënt toegang heeft tot een competente professional om een onafhankelijke mening te verkrijgen. De kosten voor het verkrijgen van een onafhankelijke mening zijn voor rekening van de cliënt, tenzij anders is overeengekomen.
Indien de klant wenst om een vertrouwelijk adviesorgaan te raadplegen, werkt de verzorger hieraan mee en zorgt ervoor dat de klant toegang heeft tot een vertrouwelijk adviesorgaan. De kosten voor het raadplegen van een vertrouwelijk adviesorgaan komen voor rekening van de klant, tenzij anders is overeengekomen.
De zorgverlener mag de zorgovereenkomst alleen beëindigen na overleg met de cliënt en met naleving van de zorgvuldigheidscriteria. De cliënt heeft het recht om de zorgovereenkomst op elk moment te beëindigen. Als de zorgverlener de zorgovereenkomst eenzijdig wil beëindigen, moet de zorgverlener hiervoor goede redenen hebben. Goede redenen zijn onder andere dat voortzetting van de behandeling niet verantwoord is vanwege het gedrag van de cliënt. De zorgverlener moet de cliënt schriftelijk op de hoogte stellen van de beëindiging van de zorgovereenkomst, met vermelding van de redenen. De zorgverlener informeert de cliënt ook over de gevolgen van de beëindiging en eventuele alternatieven voor voortzetting van de zorg.
De cliënt heeft het recht om een klacht in te dienen over de verzorging die wordt geleverd door de zorgverlener. De zorgverlener heeft een klachtenprocedure die de cliënt kan gebruiken. De zorgverlener informeert de cliënt over de klachtenprocedure voorafgaand en tijdens het zorgproces. De zorgverlener behandelt klachten volgens de klachtenprocedure.
De zorgverlener is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door tekortkomingen in de nakoming van de zorgovereenkomst, voor zover deze voor rekening van de zorgverlener komen. Als de zorgverlener derden inschakelt bij de uitvoering van de zorgovereenkomst, is de zorgverlener ook aansprakelijk voor tekortkomingen van deze derden, tenzij de zorgverlener aantoont dat de schade niet te wijten is aan tekortkomingen van de zorgverlener of de derden die door de zorgverlener zijn ingeschakeld. De zorgverlener is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door opzet of grove schuld van de cliënt. MauniGGZ Algemene Voorwaarden 7, 4. De zorgverlener is niet aansprakelijk voor gevolgschade of indirecte schade, waaronder maar niet beperkt tot winstderving, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstilstand.
Indien de verzorger vanwege overmacht niet aan de zorgovereenkomst kan voldoen, is de verzorger niet verplicht om de resulterende schade aan de cliënt te vergoeden. Onder overmacht vallen alle omstandigheden buiten de controle van de verzorger die de uitvoering van de zorgovereenkomst permanent of tijdelijk verhinderen, inclusief oorlog, oorlogsgevaar, burgeroorlog, rellen, overstromingen, sabotage, aardbeving, brand, staking, bezetting, import- en exportbelemmeringen, overheidsmaatregelen, schaarste aan grondstoffen, natuurrampen, weersomstandigheden die een normale uitvoering onmogelijk maken, alsmede door opslag- en verkeersverstoringen, zowel in het bedrijf van de verzorger als bij derden die betrokken zijn bij de uitvoering van de zorgovereenkomst.
De zorgverlener kan deze algemene voorwaarden aanpassen. De zorgverlener informeert de cliënt tijdig over de wijzigingen. De wijzigingen gelden ook voor bestaande zorgovereenkomsten. Indien de cliënt niet akkoord gaat met de wijzigingen, kan de cliënt de zorgovereenkomst beëindigen. De cliënt dient dit schriftelijk aan de zorgverlener te laten weten. Op de zorgovereenkomst en deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing. Voor zover niet anders bepaald bij wet, worden alle geschillen die voortvloeien uit de zorgovereenkomst voorgelegd aan de bevoegde Nederlandse rechter in het arrondissement waar de zorgverlener is gevestigd. Deze algemene voorwaarden zijn gedeponeerd bij de griffie van de rechtbank Midden-Nederland.
Vul uw contactgegevens in.
Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.