Algemene voorwaarden

Gebaseerd op de Algemene voorwaarden GGZ van MIND, Consumentenbond en de Nederlandse GGZ uit 2022

ARTIKEL 1 - Definities

In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:

Zorgaanbieder:             de rechtspersoon Mauni GGZ B.V. die zorg verleent binnen het domein van de geestelijke gezondheidszorg.

Cliënt:                         een natuurlijk persoon die zich tot Mauni GGZ B.V. wendt of heeft gewend om zorg te ontvangen of deze reeds ontvangen heeft.

Overeenkomst:             de behandelovereenkomst al dan niet in combinatie met verblijf.

Zorgverlener:               de voor Mauni GGZ B.V. werkzame behandelaar die met de cliënt in het kader van de behandeling persoonlijk contact heeft.

Zorg:                           behandeling al dan niet in combinatie met verblijf.

Begeleiding:                 activiteiten gericht op het bevorderen van de zelfredzaamheid en participatie van de cliënt zodat deze zo lang mogelijk in zijn eigen leefomgeving kan blijven.

Behandeling:                behandelingen op het gebied van de geneeskunst die worden verricht door een zorgverlener die een geneeskundig beroep of bedrijf uitoefent waarop de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) van toepassing is.

Behandellocatie:          de behandelruimte van Mauni GGZ B.V., inclusief wachtkamer, balie of andere ruimtes waar de cliënt als onderdeel van de behandeling gebruik van maakt.

Naastbetrokkene(n):     familie, partners, vrienden of andere naasten van de cliënt.

Vertegenwoordiger:     de (wettelijk) vertegenwoordiger van de cliënt als bedoeld in het Burgerlijk Wetboek. De vertegenwoordiger treedt in de rechten en plichten van de cliënt uit hoofde van deze algemene voorwaarden voor zover de cliënt wilsonbekwaam is en voor zover de vertegenwoordiger hiertoe is gemachtigd op grond van de wet of door middel van een persoonlijke schriftelijke machtiging door de cliënt.

Behandelplan:              een in samenspraak met cliënt opgesteld plan, waarin de diagnose, beperkingen, mogelijkheden en wensen, doelen, actieplan, evaluatie en rapportage aan de orde komen.

Dossier:                       de zorgverlener heeft de plicht een dossier in te richten met betrekking tot de zorg van de cliënt. In het dossier neemt hij gegevens op over de gezondheid van de cliënt, verrichtingen, verklaringen van de cliënt en bewaart hij de gegevens die noodzakelijk zijn voor een goede hulpverlening.

Kwaliteitsstandaarden: richtlijnen, zorgmodules en zorgstandaarden, die betrekking hebben op het gehele zorgproces en die vastleggen wat goede zorg is.

Incident:                 een gebeurtenis tijdens het zorgproces die tot schade aan de cliënt, medecliënt of medewerker van de instelling heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) zou kunnen leiden.

ARTIKEL 2 - Toepasselijkheid

  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de tussen de cliënt en Mauni GGZ B.V. gesloten overeenkomst met betrekking tot behandeling al dan niet met verblijf.
  2. De Algemene Voorwaarden zijn zowel van toepassing op ambulante zorg als op zorg met verblijf en worden zoveel als mogelijk toegepast ongeacht de wijze waarop de zorg wordt gefinancierd.
  3. Partijen kunnen niet afwijken van deze Algemene Voorwaarden tenzij dat in een individueel geval expliciet is overeengekomen en de afwijking niet in het nadeel is van de cliënt. Dergelijke afwijkingen dienen schriftelijk te zijn vastgelegd.

ARTIKEL 3 - Wijziging

Deze Algemene Voorwaarden kunnen slechts worden gewijzigd in overleg tussen de

Nederlandse ggz enerzijds en de Consumentenbond en MIND anderzijds.

 

ARTIKEL 4 - Naastbetrokkene(n)

  1. Mauni GGZ B.V. hanteert een reglement ten aanzien van naastbetrokkenen, gebaseerd op het vigerende modelreglement naastbetrokkenen.
  2. Indien gewenst kan de cliënt zich laten bijstaan door iemand naar keuze om te helpen een weloverwogen keuze te maken ten aanzien van de zorg.

ARTIKEL 5 - Duidelijke informatie

De cliënt heeft recht op die informatie die noodzakelijk is om weloverwogen keuzes over de zorg te kunnen maken. Alle informatie die aan de cliënt wordt verstrekt moet naar inhoud, vorm en moment op een voor de cliënt geschikt niveau zijn. De zorgverlener gaat bij de cliënt na of deze de informatie heeft begrepen en of er nog vragen zijn.

ARTIKEL 6 - Specifieke informatie over zorg

  1. Voorafgaand aan het tot stand komen van de overeenkomst bepalen de zorgverlener en cliënt in onderling overleg welke zorg het beste bij de cliënt past en wisselen zij informatie uit, die relevant is voor de zorg. In ieder geval wordt besproken:
    • het recht op vrije keuze van de zorgverlener binnen de mogelijkheden van de zorginstelling;
    • de eventuele diagnose en wat het betekent om die diagnose te hebben; een heldere omschrijving van de relevante dagbesteding- en zorgopties, het doel, de kans op succes en de mogelijke risico’s en eventuele neveneffecten (zoals pijn, hinder of sociale gevolgen) mede aan de hand van eventueel eerdere ervaringen van de cliënt;
    • de naam van de verantwoordelijke zorgverlener en die van andere betrokken zorgverleners;
    • de ervaring van de betrokken zorgverleners;
    • overige aspecten, zoals de wachttijd en (aanvullende) kosten.
  2. Indien de cliënt uitdrukkelijk heeft aangegeven informatie over de behandeling niet te willen ontvangen, kan het verstrekken van informatie achterwege blijven.
  3. Naast het bepaalde in lid 1 kan informatie over de behandeling alleen achterwege blijven in het uitzonderlijke geval dat het verstrekken daarvan kennelijk ernstig nadeel voor de cliënt oplevert.

ARTIKEL 7 - Algemene informatie

De zorgverlener stelt de cliënt, afgestemd op de behoefte en mogelijkheden, informatie ter        beschikking. De zorgverlener geeft informatie over:

  • Mauni GGZ B.V. en de gang van zaken van het zorgproces, zoals de intake, het opstellen van een eventueel behandelplan, de zorgverlening en het maken van afspraken die betrekking hebben op de specifieke situatie van de cliënt;
  • betaling voor kosten voor aanvullende diensten, eigen risico en de mogelijk niet vergoede zorg;
  • de relevante cliënten- en familieorganisaties;
  • de cliëntenraad en de familieraad;
  • de klachten- en geschillenregeling;
  • de cliëntenvertrouwenspersoon en familievertrouwenspersoon;
  • de gevolgen van een tijdens de zorg optredende wilsonbekwaamheid;
  • de huisregels;
  • omgang van Mauni GGZ B.V. met naastbetrokkenen;
  • de bereikbaarheid van de organisatie in geval van een noodsituatie;
  • het privacyreglement, de privacyverklaring, het gebruik van persoonsgegevens voor onderzoek en over maatregelen rondom privacy;
  • het beleid ten aanzien van ethische en levensbeschouwelijke vraagstukken waaronder wilsverklaringen, zelfbindingsverklaring, non-reanimatie en euthanasie;
  • het kwaliteitsstatuut met daarin de concrete afspraken bij samenwerking in het kader van de zorg.

ARTIKEL 8 - Totstandkoming van de overeenkomst

De overeenkomst tussen de cliënt en Mauni GGZ B.V. komt uitsluitend tot stand indien:

  1. de cliënt of diens vertegenwoordiger kenbaar heeft gemaakt de overeenkomst te willen aangaan, en
  2. Mauni GGZ B.V. redelijkerwijs van oordeel is dat de hulpvraag van de cliënt op grond van de bij Mauni GGZ B.V. aanwezige mogelijkheden kan worden beantwoord, en
  3. een voor de financiering noodzakelijke verwijzing is afgegeven.

ARTIKEL 9 - Opstellen van het behandelplan

  1. De zorgverlener doet, in overeenstemming met de professionele standaard, op basis van het overleg tussen zorgverlener en cliënt een voorstel voor een behandelplan aan de cliënt.
  2. De zorgverlener biedt de cliënt ondersteuning aan bij het overleg over het behandelplan.
  3. De zorgverlener begint de zorg nadat de cliënt of zijn (wettelijk) vertegenwoordiger heeft ingestemd met het (voorlopige) behandelplan.
  4. In acute situaties, waarbij de tijd voor het vragen van toestemming ontbreekt omdat onmiddellijke behandeling nodig is om ernstig nadeel voor de cliënt te voorkomen, kan worden afgeweken van het bepaalde in de voorgaande leden van dit artikel. Dit wordt gemotiveerd vastgelegd in het dossier. In dat geval vindt overleg tussen zorgverlener en cliënt zo spoedig mogelijk na de afwijking plaats.
  5. Indien cliënt of zorgverlener afwijking van het behandelplan noodzakelijk acht, vindt onderling overleg plaats.

Het behandelplan bevat in ieder geval:

  • de doelen met betrekking tot de zorg voor een bepaalde periode gesteld, gebaseerd op de wensen, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt;
  • de wijze waarop de zorgverlener en de cliënt de gestelde doelen proberen te bereiken;
  • wie voor de verschillende onderdelen van de zorg verantwoordelijk is en op welke wijze afstemming plaatsvindt tussen meerdere zorgverleners, en wie de cliënt op die afstemming kan aanspreken;
  • de frequentie waarmee en de omstandigheden waaronder het behandelplan met de cliënt zal worden geëvalueerd en geactualiseerd.

ARTICLE 10 - Dossier

  1. Het dossier bevat, naast het behandelplan en de in de wet- en regelgeving geregelde onderwerpen, het volgende:
  • in overleg met de cliënt welke naasten bij de zorgverlening worden betrokken of over de zorgverlening worden geïnformeerd en de wijze waarop dat gebeurt en desgewenst welke personen juist niet;
  • de wensen en voorkeuren van de cliënt inclusief contra-indicaties voor zorginterventies;
  • de voortgang (incl. rapportages, uitslagen, ROM-uitslagen, GAF-scores etc.) van de zorgverlening;
  • incidenten en calamiteiten voor zover deze gevolgen hebben voor de zorgverlening of de gezondheidstoestand van de cliënt.2. Het dossier blijft gedurende de zorg ter beschikking van de cliënt; cliënt heeft altijd recht op inzage en kan een kopie krijgen.

ARTIKEL 11 - Second opinion bij behandeling

Mauni GGZ B.V. zal alle redelijke medewerking verlenen aan een door de cliënt gewenste second opinion en bespreekt op verzoek van de cliënt de resultaten van de second opinion ook als de cliënt deze heeft gevraagd zonder medewerking van Mauni GGZ B.V.

ARTIKEL 12 - Privacy tijdens de behandeling

Mauni GGZ B.V. hanteert een privacyreglement.

ARTIKEL 13 - Kwaliteit van zorg

Als norm voor goed zorgverlenerschap gelden de gedragsregels van de verschillende beroepsgroepen, kwaliteitsstandaarden, normen ontleend aan de laatste stand van de wetenschap en praktijk alsmede algemeen aanvaarde uitgangspunten. Afwijking van protocollen en richtlijnen moet Mauni GGZ B.V. motiveren, aan de cliënt uitleggen en vastleggen in het dossier.

ARTIKEL 14 - Kwaliteitsnormen

De verzorger voldoet aan kwaliteitsnormen. De verzorger zorgt ervoor dat de cliënt op de hoogte is van de van toepassing zijnde kwaliteitsnormen voor de verstrekte zorg. De verzorger geeft de cliënt informatie over de klachtenprocedure en hoe hij/zij een klacht kan indienen als hij/zij niet tevreden is over de zorg.

ARTIKEL 15 - Vertrouwelijkheid

De zorgverlener behandelt alle verkregen informatie in de context van de zorgrelatie vertrouwelijk. De zorgverlener mag alleen informatie verstrekken aan derden met de toestemming van de cliënt, tenzij de wet de zorgverlener verplicht of toestaat om dit te doen. De zorgverlener mag informatie bekendmaken aan betrokken partijen als de cliënt schriftelijke toestemming heeft gegeven of als kan worden aangenomen dat de cliënt geen bezwaar zou hebben. De zorgverlener moet de cliënt hierover informeren. De zorgverlener mag informatie bekendmaken aan betrokken partijen als dit nodig is voor het zorgproces en de cliënt redelijkerwijs geen bezwaar kan maken. De zorgverlener moet de cliënt hierover informeren.

ARTIKEL 16 - Onafhankelijke mening

Als de cliënt het oneens is met de mening van de zorgverlener, moet de zorgverlener de cliënt informeren over de mogelijkheid om een onafhankelijke mening te verkrijgen. Indien de cliënt een onafhankelijke mening wenst, werkt de zorgverlener hieraan mee en zorgt ervoor dat de cliënt toegang heeft tot een competente professional om een onafhankelijke mening te verkrijgen. De kosten voor het verkrijgen van een onafhankelijke mening zijn voor rekening van de cliënt, tenzij anders is overeengekomen.

ARTIKEL 17 - Vertrouwelijke adviesraad

Indien de klant wenst om een vertrouwelijk adviesorgaan te raadplegen, werkt de verzorger hieraan mee en zorgt ervoor dat de klant toegang heeft tot een vertrouwelijk adviesorgaan. De kosten voor het raadplegen van een vertrouwelijk adviesorgaan komen voor rekening van de klant, tenzij anders is overeengekomen.

ARTIKEL 18 - Beëindiging van zorg

De zorgverlener mag de zorgovereenkomst alleen beëindigen na overleg met de cliënt en met naleving van de zorgvuldigheidscriteria. De cliënt heeft het recht om de zorgovereenkomst op elk moment te beëindigen. Als de zorgverlener de zorgovereenkomst eenzijdig wil beëindigen, moet de zorgverlener hiervoor goede redenen hebben. Goede redenen zijn onder andere dat voortzetting van de behandeling niet verantwoord is vanwege het gedrag van de cliënt. De zorgverlener moet de cliënt schriftelijk op de hoogte stellen van de beëindiging van de zorgovereenkomst, met vermelding van de redenen. De zorgverlener informeert de cliënt ook over de gevolgen van de beëindiging en eventuele alternatieven voor voortzetting van de zorg.

ARTIKEL 19 - Klachten

De cliënt heeft het recht om een klacht in te dienen over de verzorging die wordt geleverd door de zorgverlener. De zorgverlener heeft een klachtenprocedure die de cliënt kan gebruiken. De zorgverlener informeert de cliënt over de klachtenprocedure voorafgaand en tijdens het zorgproces. De zorgverlener behandelt klachten volgens de klachtenprocedure.

ARTIKEL 20 - Aansprakelijkheid

De zorgverlener is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door tekortkomingen in de nakoming van de zorgovereenkomst, voor zover deze voor rekening van de zorgverlener komen. Als de zorgverlener derden inschakelt bij de uitvoering van de zorgovereenkomst, is de zorgverlener ook aansprakelijk voor tekortkomingen van deze derden, tenzij de zorgverlener aantoont dat de schade niet te wijten is aan tekortkomingen van de zorgverlener of de derden die door de zorgverlener zijn ingeschakeld. De zorgverlener is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door opzet of grove schuld van de cliënt. MauniGGZ Algemene Voorwaarden 7, 4. De zorgverlener is niet aansprakelijk voor gevolgschade of indirecte schade, waaronder maar niet beperkt tot winstderving, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstilstand.

ARTIKEL 21 - Overmacht

Indien de verzorger vanwege overmacht niet aan de zorgovereenkomst kan voldoen, is de verzorger niet verplicht om de resulterende schade aan de cliënt te vergoeden. Onder overmacht vallen alle omstandigheden buiten de controle van de verzorger die de uitvoering van de zorgovereenkomst permanent of tijdelijk verhinderen, inclusief oorlog, oorlogsgevaar, burgeroorlog, rellen, overstromingen, sabotage, aardbeving, brand, staking, bezetting, import- en exportbelemmeringen, overheidsmaatregelen, schaarste aan grondstoffen, natuurrampen, weersomstandigheden die een normale uitvoering onmogelijk maken, alsmede door opslag- en verkeersverstoringen, zowel in het bedrijf van de verzorger als bij derden die betrokken zijn bij de uitvoering van de zorgovereenkomst.

Artikel 22 - Slotbepalingen

De zorgverlener kan deze algemene voorwaarden aanpassen. De zorgverlener informeert de cliënt tijdig over de wijzigingen. De wijzigingen gelden ook voor bestaande zorgovereenkomsten. Indien de cliënt niet akkoord gaat met de wijzigingen, kan de cliënt de zorgovereenkomst beëindigen. De cliënt dient dit schriftelijk aan de zorgverlener te laten weten. Op de zorgovereenkomst en deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing. Voor zover niet anders bepaald bij wet, worden alle geschillen die voortvloeien uit de zorgovereenkomst voorgelegd aan de bevoegde Nederlandse rechter in het arrondissement waar de zorgverlener is gevestigd. Deze algemene voorwaarden zijn gedeponeerd bij de griffie van de rechtbank Midden-Nederland.

Sluit je aan bij ons netwerk

“We zijn erg blij dat je besloten hebt om lid te worden van ons netwerk. Laat hieronder je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.”

Doe mee aan het Herstel Wellness Programma.

We zijn erg blij dat je besloten hebt om deel te nemen aan ons programma. Laat hieronder je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.